نوشته شده توسط : تیم پزشکی

سونوگرافی آنومالی، همچنین به عنوان سطح اولتراسوند II شناخته می شود، یک اسکن متوسط بارداری است که جنین و رحم را از نزدیک بررسی می کند. در این اسکن، سونوگرافر می تواند ببیند آیا کودک به طور طبیعی رشد می کند و همچنین موقعیت جفت، بند ناف و مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد را بررسی می کند. این اسکن همچنین به عنوان اسکن مورفولوژی یا اسکن هفته 20 بارداری شناخته می شود. مهم است که توجه داشته باشید هدف از این اسکن، بررسی سلامت کودک شما و تعیین جنسیت کودک است.

هدف اصلی از اسکن آنومالی این است که اجازه دهیم که سونوگرافر رشد کودک و سلامت اندام های حیاتی بدن و ساختار قسمت های مختلف بدن را بررسی کند. اسکن برای شناسایی و ارزیابی هر اختلال قابل توجهی که کودک ممکن است در هر یک از قسمتهای بدن داشته باشد استفاده می شود. انجام اسکن اولتراسوند در اواسط بارداری برای کنترل رشد خوب و سلامتی فرزند توصیه می شود. تمرکز معمولا بر روی اندام هایی نظیر مغز، قلب، کلیه ها، نخاع و محل قرارگیری جفت در رحم است.

چرا باید سونوگرافی آنومالی انجام شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، یک اسکن آنومالی برای تعیین رشد و سلامت کودک شما انجام می شود. لازم نیست که این اسکن انجام شود، اما به شدت توصیه می شود که رشد فرزندتان را نظارت کنید. اسکن آنومالی فرصتی برای والدین برای دیدن فرزند در رحم است.

سونوگرافی آنومالی چه زمانی انجام می شود؟

اسکن آنومالی در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. این اسکن در حدود هفته 20 بارداری انجام می شود. این آزمایش اولتراسوند بارداری هفته 18 تا 23 می تواند اطمینان حاصل کند که رشد کودک طبیعی است و تمام اندام های حیاتی به درستی در حال رشد هستند.

نحوه آماده شدن برای سونوگرافی آنومالی چیست؟

سونوگرافی آنومالی در دوران بارداری یک روند عادی است و به هیچ وجه آماده سازی خاصی نمی خواهد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به اسکن سریع، راحت و کارآمد کمک کند:

  •  توصیه می شود قبل از اسکن استراحت کنید. قبل از اسکن خود را زودتر به مرکز تشخیص برسانید و ریلکس کنید.
  •  برای این سونوگرافی، بهتر است مثانه پر باشد، زیرا اسکن با مثانه خالی انجام نمی شود. اگر مثانه شما به اندازه کافی پر نباشد، مجبورید کمی بیشتر صبر کنید.
  •  مانند بسیاری از اسکن های معمول بارداری، اسکن آنومالی مستلزم آن است که شکم را از ناحیه ناف تا استخوان لگن در معرض اسکن قرار دهید و از این رو توصیه می شود لباسی بپوشید که را به راحتی تنظیم شود.
  • همچنین باید قبل از تست کفش پاشنه بلند خود را درآورید بنابراین بهتر است از چنین کفش هایی اجتناب شود.
  •  ممکن است لازم باشد در طول اسکن جواهرات را باز کنید.
  •  تمام گزارش های آزمایشی قبلی و مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم به راحتی در دسترس باشند.

سونوگرافی  آنومالی چگونه انجام می شود؟

زمان انجام سونوگرافی آنومالی بهتره هفته 18 بارداری باشه.  اسکن یک تصویر سیاه و سفید از جنین شما نشان می دهد. اسکن انجام شده معمولا دوبعدی می باشد و فقط می توانید یک طرف بدن نوزاد را ببینید، اما در اسکن سه بعدی یا 4 بعدی می توانید یک تصویر درست از بدن کودک خود و از زوایای مختلف ببینید.

سونوگرافی  وضعیت کلی بدن کودک را نشان می دهد. سونوگرافر رشد کودک را بررسی کرده و ناهنجاری ها (اگر وجود داشته باشد) را بررسی می کند. اسکن به تشخیص تعداد جنین کمک می کند و سونوگرافر نیز قطعات بدن جنین را برای اطمینان از رشد طبیعی اندازه گیری می کند.اسکن آنومالی یا اسکن اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویر درون بدن استفاده می کند. سونوگرافر یک ژل پایه آب را در قسمت هایی که نیاز به سونوگرافی دارد اعمال می کند و از یک مبدل برای جمع آوری امواج صوتی استفاده می کند. این امواج توسط رایانه برای ایجاد یک تصویر از کودک شما مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول، در این فرایند هیچ تابش اشعه ای وجود ندارد، زیرا آزمایش از اشعه یونیزه استفاده نمی کند. اسکن درد ندارد.

سونوگرافی آنومالی حدود 20 دقیقه برای تکمیل طول می کشد و سونوگرافر معمولا اجازه می دهد نگاهی به اسکن بیندازید و به بخش های مختلف بدن کودک و همچنین ضربان قلب او اشاره می کند. 

سونوگرافی  آنومالی چه چیزی را تشخیص می دهد؟

هدف اصلی این اسکن اطمینان از رشد کودک بدون هیچ گونه مشکلی است. سونوگرافر آنومالی در طول اسکن موارد زیر را بررسی می کند:

 

ادامه در لینک زیر 

تفسیر آنلاین سونوگرافی آنومالی

 

 





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 6 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: